driftgarázs

az egyesület, a garázs, a kocsik, a pilóták, a sport és minden ami történik velünk.

Facebook ajánló

Címkék

2009.10.20. 12:47 Z0tya

Megasquirt II - VEMS szétlövés

Szó esett már róla, hogy a driftgarázs Cosworth turbóit standalone (szabadon programozható, a gyáritól független) motorelektronika, VEMS hajtja. A döntés, hogy miért pont ezt használjuk, és miért nem valami mást - pl. DTA-at, Autronic-ot, OMEX-et, vagy, hogy két árban a végletet mondjuk; Megasquirt-et vagy Motec-et - nos az is megérne egy postot, a lényeg, hogy a VEMS volt számunkra a legjobb ár/érték aránnyal rendelkező ECU, amely nem mellesleg Magyarországon beszerezhető, és itthoni supporttal is rendelkezik.

Viszont ha valaki megkérdezi, hogy mennyiből jön ki egy ilyen móka akkor nagyjából 250.000.- Ft-ot szoktam kapásból mondani, plusz a beszerelés, programozás. Erre szokott jönni a "az nagyon drága, veszek inkább Megasquirtot, az megvan 50.000.-ből" válasz. Ami persze erős csúsztatás, bár az igaz, hogy maga az ECU kb. ennyibe kerül. Csakhogy minimum kell hozzá egy jó adag elhivatottság, elektronikai és forrasztási tudás, ugyanis egy Megasquirt akkor kerül ennyibe ha "zacskós kivitelben" azaz kitben rendeljük meg, és nem egy komplett kész, beszerelhető eszközről beszélünk. Tehát kapunk egy nyákot és egy rakás elektronikai alkatrészt amit magunknak kell összeforrasztanunk és felélesztenünk, ráadásul az opciós dolgokat - mint amilyen pl. az alapjárati motor vezérlés - külön kell a nyák protoboard részén kialakítanunk. Ezek persze olcsó alkatrészek, de találékonyságot és időt mindenképp igényel.

Oké, akkor egy kis rádióamatőrséggel spórolhatunk majd' 200.000.- Ft-ot, igaz? 

Csináltam egy apró táblázatot összehasonlítva a VEMS és Megasquirt árát, egy apró cselt is beleépítve a dologba, mivel kevesen tudják hogy a VEMS ECU megvehető lowcost kivitelben is, ekkor nem egy készreszerelt dobozt kapunk, hanem egy smd kivitelű áramkört amire viszont csak a nagyáramú dolgokat (FET, IGBT), csatlakozókat (LCD,RS232,ki és bemenetek) és a MAP szenzort nekünk kell felforrasztani, de kevesebb mint felébe kerül a dobozos kivitelnek. Hmmm... Kezd versenyképesnek hangzani...

  Megasquirt II VEMS dobozos VEMS lowcost
ECU 48000 150000 66000
MAP szenzor     13000
Injektor FET (4+WBO)     3000
Gyújtás IGBT (4)     4000
WBO elektronika (Innovate LC-1) 38000    
WBO szenzor 21000 21000 21000
EGT elektronika 6000    
EGT szenzor 21000 21000 21000
Kopogásszenzor elektronika (KnocksenseMS) 13000    
Kopogásszenzor 13000 13000 13000
Kábelkorbács és relék   55000  
LCD kijelző   10000  
Összesen: 160000 270000 141000
EGT és Knock nélkül: 107000   107000

 

Figyelmesen megnézve a táblázatot kiderül hogy mit is kapunk 250.000.- Ft.-ért, mivel én automatikusan beleszámoltam pár dolgot ami szerintem nélkülözhetetlen vagy legalábbis erősen ajánlott. Ugyanis a VEMS-ben benne van egy szélessávú lambdaszonda, egy kétcsatornás kipufogógázhőmérséklet szenzor és egy kopogásszenzor meghajtó és  jelfeldogozó áramköre. Márpedig egy programozás ma elképzelhetetlen a WBO2 azaz a széllessávú nélkül. Ha motorunk turbós akkor az EGT nagyon jó szolgálatot tesz, ha szívó akkor sem haszontalan. A kopogásszenzor egy külön tészta, bonyolult a használata, és a VEMSesek között is kevesen használják, de még mindig jobb mint fülre gyújtást állítani.

Nos mindezeket a Megasquirt tudja ugyan használni, de külső elektronikai eszközöket kell hozzá használnunk, pl. a WBO2-hoz az Innovate cég LC-1-ét ami meghajta az ötvezetékes szondát, és jelét feldolgozható formába alakítja. Talán ez a most kapható legolcsóbb ilyen cucc, és mégis majdnem megdupláztuk vele a komputerünkre költött összeget. Nomeg szonda ehhez is kell...

Szumma szummárum nem is olyan olcsó az az olcsó és drága az a drága. És anélkül, hogy tamáskodni szeretnék legyen itt a végére még egy táblázat amiben megpróbáltam pár szempont szerint összehasonlítani a két eszközt. A Megasquirtot nem ismerem az utolsó csavarig, de megpróbáltam alapos lenni, és remélem nem írtam le nagy bakikat. Ha valaki talál benne, légyszíves jelezze és javítom. És bocsánat az angolért de egyrészt borzasztó ezeket lefordítani, másrészt nekem is hamarabb jut eszembe mondjuk a primary trigger, mint a főtengely jeladó.

 

  Megasquirt II VEMS
CPU core 16 bit 24 MHz 8 bit 16 MHz RISC
Communication RS232 RS232 and onboard lcd and PS/2 keyboard support
Primary trigger Coil type or Missing tooth User configurable
Secondary trigger - User configurable
Map Sensor YES, onboard YES, onboard
Fueling 2 output 8 output with fast flyback
Low impedance injector YES with PWM YES with PWM
Injector staging - YES
Fuel map 12 x12 12 x 12 or 16 x14
Closed loop lambda control with external controller Wideband with built in WBO2 controller
Lambda map 8 x 8 12 x 12 or 16 x 14
Ego correction YES YES
Ignition 1 output for distributor or EDIS 8 output
Ignition map 12 x 12 with coolant and air temp correction 12 x 12 or 16 x 14 with air temp correction
Dwell control YES YES with battery voltage correction
EGT - YES, built in 2 channel K-type thermocouple interface
Boost control - YES, closed loop
Knock control with external knock sensing YES, built in sensor interface
Acceleration enrichment YES, TPS and MAP rate or X-tau YES, TPS and MAP rate
Rev limiter YES, retard, fuel cut YES, spark cut, fuel cut
Idle control fast idle, pwm fast idle, pwm, dual solenoid, stepper
Spark based idle control - YES
Misc output 2, user configurable tachometer, fuel pump, water pump, cooling fan, boost solenoid, rpm actuator, wot actuator, and 2 user configurable

 

10 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://driftgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr651462875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hachiroku · http://ae86.blog.hu 2009.10.22. 10:11:20

Jó a cikk! Én csak azt tudom mondani, aki bevállalja a MegaSquirt-et, kösse fel a gatyáját. Nekem az MSI'n Spark Extra ~ 130-150e Ft-ból épület fel WBO-val, ellenben 1 hónapig dolgoztam rajta, amíg a gyújtásvezérlését tökéletesíteni tudtam. Egyébként rendkívül stabil az ECU, csak pontosan, precízen kell összeforrasztani és ugyanígy kell kábelezni. Olyan embereknek ajánlom, akik szeretik a kihívásokat és DIY érzést :)

Z0tya 2009.10.26. 13:28:11

És így vagy úgy, gondolom Te se bántad meg, hogy nem gyári cuccokból akartál építkezni... (mellesleg az a motor már nem is biztos, hogy elment volna bármilyen gyárival)
A cucc meg univerzális, ha eladom a motort és másmilyet veszek, simán rá lehet rakni arra is...

radics1 2009.11.03. 09:06:52

Sziasztok,

azért itt némi ferdítés van a Vems javára.Kezdjük a felsorolással:

-Primary trigger: Itt is simán lehet user configurable,mert a V3 alaplap kezeli a VR,Hall és opto jeladókat is.Gyanítom hogy az összes olyan kereket ismeri,amit a Vems is.
-Secondary Trigger: azért az túlzás,hogy ki van húzva.Tudja,igaz ehhez külön áramkör szükséges.
Fueling: 2 output,de itt is van Flyback.Amúgy van hozzá Sequential code is,így 4 hengeren képes ezt a fajta befecskendezést elvégezni.Ehhez szükséges 2 db plusz power tranzisztor,kb 200 ft/db.Ezt a low cost vems se tudja,választható opció ez is (1,90 €/ Stk)
-injector staging: Ms is tudja
-Fuel map 12x12 vagy 16x16!Tehát nagyobb felbontás,mint a Vemsnek???
-Ignition: 6 output,nem 1. Alapból csak 1 IGBT van a kitben,de 6 kimenet van,ez kimenetenkénk még 8$ (Vems lowcost 8 kimenet,kimenetenként 3,66€,alapból egy sincs benne a készletben Vems.hu szerint!)
-Dwell control with Battery correction itt is
-EGT: nincs a megában,de külön erősítővel alkalmas arra(logolás),Ezt a vems lowcost se tudja alapból,külön kell megvenni.
-Boost control: 8 dolcsi,open loop/closed loop,mindkettőt tudja.
-Knock control:külső egység szükséges,de a Vems lowcostba is kell még beépíteni alkatrészeket,igaz ez olcsóbb,mint a megánál (egt+knock opció 7500 ft)
-Rev limiter:retard,retard/cut,spark cut,fuel cut,spark/fuel cut van benne
-Idle control:alapból csak fast idle,8 dolcsis meghajtóval PWM és stepper meghajtás is van.
-Spark based idle control:Ezt nem tudom pontosan beazonosítani,de ha ez az,hogy ha alapjárat van (tehát tps is alapon áll),akkor adjon rá plusz alapjárati előgyújtást,akkor azt is tudja.
-Misc output: Az a 2 user configurable igaz,tehát 2 van,amit teljesen szabadon állíthatsz be 1 vagy 2 változó figyelembevételével (pl ha tps nagyobb mint 70% és map nagyobb mint 120kpa,akkor bekapcsolás:pl vízbefecskendezés kapcsolására)Ezen felül van Boost,Tacho,NOS.

Input van Launch,knock,secondary trigger és switchable maps is.

Lényeg a lényeg,én nem fikázom a Vems-et,mert bizonyára az is kiváló standalone ecu,csak kicsit gáz,hogy a másik alternatíva lealacsonyításával szerez monopóliumot Magyarországon.Sokaknál a DTA,MoTec,Emerald,stb. ecuk szóba sem jöhetnek a költség miatt.

Nem olcsó a Megasquirt sem,mert bár az alap ecu nem drága,de a WBO és egyéb kiegyészítőkkel ennek is jócskán megnőhet az ára.Megához nincs itthon support? Ha valakinek kínja van keressen meg.Nem vagyok egy nagy expert,de ha nem találom meg a hibát,akkor ott vannak a külföldi fórumok,ahol mindig akad valaki,aki hasonló dologgal akadt el.

Remélem ezzel a kommenttel nem indul el egy kisebbfajta háború itt a neten!

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2009.11.06. 21:43:09

@radics1: semmiképp sincs háború, mi azt mondjuk, amit tudunk. mi is elindultunk egy vonalon ás mások is. mivel a vems nálunk bevált, jobban ismerjük, míg más rendszerekről hallunk ezt-azt. ugyanúgy hallunk negatívak vems-ről is, de én csak azt tudom mondani, nekünk még nem pukkant el motor... sőt, KarCsiga cosworth-jához már hónapok óta megvannak az erősebb alkatrészek, csak nem akarta megbontani az erőművet, amíg "ki nem leheli a lelkét"... még mindig megy a "mocsok":)

az egésznek a lényege, hogy legyen alternatíva, legyen miből választani. de míg a vems open firmware, addig a "keressetek meg" nem a leg userbarátibb support, ezt beláthatod te is. a fejlesztői közösség meg külön jó buli.

én főleg futóműben vagyok otthon, ott is kerülünk ilyen helyzetbe, megértem a "problémádat". de nincs is jobb mint kivesézni az ilyen helyzeteket.

summa summárum érdekes és jó volt olvasni téged, ez is mutatja, hogy kezd kimenni a divatból a sufnis elcsalásos piggyback csiptyuning és aki picit is komolyabban gondolkodik, szinte a filléres versenyelektronikában is meglelheti a számára kedvező megoldást.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2009.11.06. 21:46:47

jaaaa, és nincs profitmaximalizálás :) ez a piac konkrétan semekkora, haszon sincs rajta és ez nekünk is főleg hobbi, folyamatos tanulás.

radics1 2009.11.07. 13:55:17

@Leslie_: Üdv!

Örülök,hogy ilyen korrekt választ kaptam vissza,és nem a szokásos "menj az anyádba" stílust. :-D

A Megasquirt is open firmware,többek között én is írtam már meg magamnak egy módosítást.Annyi a különbség,hogy ennek a fejlesztői magja nem hazai.

Gyakorlatilag mindkét ecuval könnyedén el lehet pukkantani egy motort,ha valaki nem tudja mit csinál.

Ez nekem is csak hobbi,nem ebből élek (sajnos,pedig jó lenne).Építgetek,tanulok,így folyamatosan fejlődök én is,és a kocsim is.

Sok sikert a továbbiakban is!

wolfblind 2009.11.30. 09:28:22

Nagyon jo az osszehasonlitas, en is MS-ezek vagyis kezdo vagyok meg, radics1 lenne par kerdesem, email cimedet meg tudnad esetleg adni?

Hexer 2009.11.30. 10:00:10

Nem szabad elfelejteni egy nagyon fontos dolgot, a vems-ben nincs real time barometric correction amit az MS tud, ezert szivora inkabb MS, turbonal kozel mind1.

Igy hasonloan mukodik mint a karburator, amit tudjuk hogy hegyiversenyeken nem epp idealis.

Egy kibuvo van, ha nem inditasnal korigal hanem mindig te korigalod 2-3 naponta egy adott barometer utan vagy epp verseny elott.

Viszont ha valaki mar DIY-re adja fejet akkor vegyen hasonlo lambda kontorlert is 15000-ert ami mar tud EGT- merni (megjegyem ugyan olyan fontos turbosnal mint szivonal, mentseg tobb evet tapasztalat)

Hozzatennem hogy mindketoben vannak jocskan bug-ok amire oda kell figyelni de alapvetoen mindketto egy olcso alternativa a plebs-nek es azon a szinten is van.

Megjegyem szamomra nem tul bizalomgerjeszto az MS kialakitasa, a Jumper-kent hasznalt kabelek es a kisse amatornke hato megoldasok...ezert sem tennem tul draga motorra

Ps. az ocso VEMS-nel nem volt feltuntetve az ajzatok es a doboz ami MS araban benne van, ez vems Shop ~50.000Ft + a kabel oldali ami meg 10.000 mar ha ezt a fajtat szeretnenk hasznalni.

Hexer 2009.12.01. 09:41:25

Most talatam adatot a magasag/legnyomas

meter-kPa
0-101.3
153-99.49
305-97.63
458-95.91
610-94.19
.
.
.
.
3050-69.64
4577-57.16

Mint latjuk, igencsak nagy elteres van ha nincs es stabil map jelunk.
süti beállítások módosítása