driftgarázs

az egyesület, a garázs, a kocsik, a pilóták, a sport és minden ami történik velünk.

Facebook ajánló

Címkék

2009.02.10. 08:44 Leslie_

Kör-Pálya-Kör-Kép

Azt hiszem épp ideje, hogy egy kicsit visszaereszkedjünk a földre. Pontosabban az aszfaltra, amin a már jól ismert pilóták és autóik versenyeznek kis hazánkban. Kezdjük talán azokkal, amiket szegélykő határol és talán úgy a legkönnyebb, ha időrendben haladunk.

Kecskemét Gokart Stadion

Budapesttől 90km-re, nem is annyira a város szélén található a pálya, ami a 80-as évek derekán nyitotta meg kapuit, első rendezvényként mindjárt világbajnoki futammal. A gokartokra tervezett pálya mind széltében, mind teherbírásában megfelel az autók számára is, így természetesen a nagy négykerekűek sem voltak kizárva onnan sohasem. Mivel már korábban is volt rá példa és videók igazolták, hogy a nyomvonal alkalmas keresztben autózásra, kézenfekvő ötlet volt az első Drift Napot oda szervezni. Bár az idő és a karbantartás hiánya már jócskán látszott a létesítményen, a hangulat és az élményfaktor nagyon magas tudott lenni így is.A teljes hossz 930m, a szélesség 7m, az általános haladási irány az órajárással ellentétes.

Mi drift szempontból vesszük górcső alá. A pálya felét akár bemelegítésnek is vehetjük és a célegyenessel párhuzamos egyenes szakaszon kigyorsítva tudjuk megkezdeni a sodródást. Előnyös kézifékkel indítani, mert a kanyar lényegesen lassabb, mint amilyennek tűnik. A kanyarból természetesen gázzal jövünk ki, főleg azért, hogy a 1-2 kanyarok közötti kisebb egyenest driftelve tehessük meg. A második kanyar az elsőnél tempósabb, itt már jobban kell ügyeljünk az érintési pontra. Ez a forduló majdnem 270 fokos és a közepén igazítani is kell az íven egy kis lassítással. Innen terhelésváltással, töretlen lendülettel kell átessünk a 3-as és ugyanígy az 4-es kanyarba. Ez a köznyelven „csajozós” kanyar, az érintési pontja azonban az elején van, tehát fontos a jó átfordítás. A bója elhagyása után már csak nagy gáz kell, hisz a kanyar vége már a célt is jelenti. Az aszfalt itt meg van szélesítve, de ezt a versenyzők rendszeresen ki is használták és a biztonsági korlát és gumifal előtti kis homokos részről rendre ízelítőt adtak a kerítés mögött állóknak. Az átlagsebesség 60-80km/óra, második vagy harmadik sebességi fokozatban. A pálya adottságai páros csatákhoz nem épp a legmegfelelőbbek, de nem is kivitelezhetetlen rajta a Tsuiso. Előzésre ugyan szinte semmi esély, de nyomást lehet gyakorolni az ellenfélre, ami által a csata meg is van nyerve. 

Máriapócs RabócsiRing 

Európa egyik legjobb arénája, pláne driftre! A fővárostól immár szinte csak autópályán két és fél óta alatt megközelíthető versenypálya 1996-ban született Rabócsi Tibor kezdeményezésére és általa. A ralikrossz fellegvára minden évben fejlődik és jelenlegi készültségében tökéletesen alkalmas izgalmas driftversenyekre, mint azt az elmúlt két esztendő bizonyította is. A nyomvonal ugyan állandó, de a magas falakkal körülvett pályán egyik versenyző sem tud két ugyanolyan futamot teljesíteni, hisz hibázási lehetőség szinte nincs. Ez a pozitív stressz él mindannyiunk bensőjében, legyünk akár pilóták, utasok vagy nézők.

A versenyek a nehézségi fok miatt a bajnokság két osztályának különböző szakaszokon zajlanak. Az Pro Liga versenyei a déli egyenesből indulnak és egy kijelölt pontot elhagyva az első kanyar előtt kezdik meg a driftet. A nagy ívű kanyar miatt ezen a pályán nem előnyös hosszú kézifékkel indítani, inkább más technikákat alkalmaznak a pilóták. Megindítás után gázzal, majd az ív szűkítéséhez balláb-fékkel érdemes menniük. Az első „apex” mindjárt a hajtűkanyar közepén van, -itt már becsatlakozik az OB2 mezőnye is- sok páros csata vagy kvalifikációs kör ennek elrontásával már el is dől. A második kanyar érintési pontja arra készteti a pilótát, hogy a nagy és tempós kanyarról ne sodródjon le, így még nehezebb eljutni a majdnem egyenes szakaszon a harmadik „apex”ig. Ezt elhagyva jön egy kifejezetten nehéz terhelésváltás és kigyorsítás, mert a nagy ívű és döntött kanyar végén ott az ötödik érintési pontunk. Itt a másodosztály már nincs versenyben, de ennek a kanyarnak további nehézsége a lejtése is. Ugyan minden kanyar döntött, ebben érezhető a legjobban, ráadásul a kanyar végén átbillenünk a pálya „másik” síkjára és a cél szűkebb is. Legény (vagy leány) legyen a talpán, aki a lendülettől nem megy a szalmabáláknak, vagy nem forog be. Ne felejtsük ugyanis, hogy a driftet szabályosan be kell fejezni, itt nem lehet beesni a célba.

Kakucs KakucsRing

Az M5-ös autópálya 40-es km-ének magasságában fekszik a pálya, de csak az inárcsi vagy a dabasi lehajtóktól közelíthető meg. 2007-ben még félkész állapotában vették birtokukba hazánk drifterei és sokuk meg is szerette azonnal. Teljes hossza 1007m, szélessége 8, a célegyenesekben 12m, általános haladási iránya az órajárással ellentétes. A driftre használt szakasz a pálya negyede, a nyugati célegyenes és 3 kanyarja.

A célegyenes végén hosszú kézifékkel lehet a kanyarra fordítani az autó orrát, ez rendkívül látványos, azonban így nem könnyű szűken maradni a kanyarban, aminek a második felén már ott is van az érintési pontunk. Terhelésváltás után szintén szűkre kell vegyük a második „apex”ünket és máris kell egy elképzelés, hogyan fogunk ebből a helyzetből driftben maradni a harmadik kanyar előtti egyenes szakaszon. A nagy gázadás sebességet ugyan ad, de a hármas érintési pontunk megint a kanyar túlsó felén van a belső íven, így az ehhez igazított ideális ív trükköket igényel. Ha lecsúszunk az ívekről, nemcsak hogy pontokat vesztünk, páros csata esetén könnyen utat is adunk az ellenfélnek, aki ezt biztosan ki is fogja használni ellenünk. A nyomvonal ugyan egyszerűnek tűnik, ez azonban csalóka, a rosszul megválasztott sebesség és ív könnyedén kiejthet minket a további versenyből.

Bár eljutottunk már máshova is, sajnos csak ezek a pályák és már a kecskeméti is csak múlt időben használható driftre. Parádsasvár hegyi szerpentinjeit már lekörözték a srácok és a Pannóniaringen is csapattak már, sőt, a Hungaroringről is ki lettek tiltva páran, azonban technikai okokból ezek a helyszínek –egyenlőre- nem alkalmasak driftversenyre. Nagy várakozásokkal figyeljük a Balatonringet és az Euroringet, előbbi még épül, utóbbi pedig átalakul, reményeink szerint a jövőben talán bőghetnek a motorok és füstölhetnek a gumik Kakucs és Máriapócs mellett más pályák szegélykövei között is.

 

Eddig a kötött nyomvonalú pályák, el ne felejtsük, hogy egy nagy aszfaltozott területen pár bója társaságában sokmindenre képesek vagyunk. Legközelebb jöjjenek az "épített" pályák.

 

Szólj hozzá!

Címkék: verseny általános


A bejegyzés trackback címe:

https://driftgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr67933286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása