driftgarázs

az egyesület, a garázs, a kocsik, a pilóták, a sport és minden ami történik velünk.

Facebook ajánló

Címkék

2010.01.08. 09:37 Leslie_

A Silvia

 

Már olyan sokat gyönyörködtünk ezekben kocsikban, ismerhetjük minden technikai adatukat, mégsem tudunk róluk eleget. Vegyük hát nagyító alá a Nissan egyik leghíresebb típuscsaládjának történelmét. Biztos vagyok benne, hogy egyből beugrik egy tuningolt S13 vagy S14-es, nemzetközi porondon pedig az S15-ösök, de ennek a kupénak 45 éves múltja van.

Az első Nissan Silvia az 1964-es Tokyo Motor Show-n bemutatott CSP311 modell volt. Az alváz megegyezett a Fairlady 1600 Roadster-rel, de ez egy igazán stílusos, kézzel készített kupé volt. Ez inkább egy igazán speciális autó volt, minthogy széles sikereket érjen el a piacon. A nagyon alacsony gyártási számnak és a 68-as befejezésnek köszönhetően értékes darabnak számít gyűjtői körökben. 

Érdekessége, hogy az első Silvia autópálya-rendőrségi szolgálatot teljesített Japán Kaganawa nevű körzetében.

A Silvia eltűnt egészen 1975-ig, ekkor gurult piacra az új modell, az S10. Látható, ez a modell is elég merész vonalakkal rendelkezett a korabeli autókhoz képest. Az S10 sosem büszkélkedhetett magas eladási számokkal, ettől azonban csak fokozta a gyűjtők érdeklődését, felemelve a Z, Skyline és Sunny modellekhez. Ezt a sorozatot már importra is gyártották, az USA-ban például Datsun 200SX néven árulták. Az amerikai piacra szánt kocsik hatalmas lökhárítói nem sokat segítettek a kocsi eleve mókás formáján. 

A következő Silviát S110 modellként ismerhettük meg 1979-ben. A normál verziók egyátalán nem voltak speciálisak, de elsőként volt rendelhető turbofeltőltéssel, valamint kupé és ferdehátú karosszériával. Érdekességként említhetőek azonban az RS modellek, ezeket rali versenyekre készítették, Nissan FJ motorokkal. A fenti fotón látható autó egy exportra szánt LZ20B motorú példány. A legradikálisabb a 240RS néven homologizált modell, amely az FJ24-es motort használta és a FIA B csoportos követelményei szerint építették. Egy-két restaurált autó a mai napig látható különböző eseményeken.

A negyedik generáció 1982-ben jelent meg, kódneve S12. Ez már több motorral is rendelhető volt, főleg attól függően, melyik országban került piacra. Még Japánban, mind az S110, mind az új S12 kapható volt Silvia vagy Gazelle néven, forgalmazója válogatta. Ez a kicsit kocka forma már megkaphatta a dupla vezérműtengelyes FJ20 szívó, feltötött, illetve a CA négyhengeres motorokat is. Amerikában az S12 200SX rendelhető volt a nagytesó Z31 300ZX típus VG30E V6-os motorjával is.

Bár még ez a modell sem ér fel az utódja, az S13 sikeréhez, a mai napig futkosnak feljavított példányai.

1988-ban jött az áttörés, az új S13 lett a legkelendőbb Silvia modell. Japánban és a legtöbb országban a Silviák CA18DE és CA18DET motorokkal voltak szerelve, a K csúcsmodell turboval 175 lóerőt produkált. Most az amerikaiak húzták a rövidebbet, náluk csak 240SX (az S14 is) néven, feltöltő nélküli KA24 motoros verziók voltak. Ez ugyan nyomatékban gazdag, de közel sem olyan virgonc mint a turbosok. Az európai piacra Nissan 200SX néven forgalmazták. 

Az S13-tól kezdve a ferdehátú modellek már 180SX nevet kaptak Silvia helyett. A külső héj ugyan más volt, a lemezek alatt azonban megegyezett a Silviával. Az RPS13 180SX nagyon közkedvelt volt, a 90-es évek végéig árulták Japánban, mígnem a Silvia átköltözött az S14 karosszériájába.

1991-ben a CA18-as motorokat az új fejlesztésű, 2 literes SR20 motorokra cserélték a Silviában és a 180SX-ben is. A Silvia K és a 180SX Turbo modellek a feltöltéses SR20DET motorok révén 205 lóerősek lettek. Nem csoda, hogy ez a motorcsalád lett a legnépszerűbb. A 180SX név viszont megragadt, hiába szerelték az autókat immár SR20-as motorral.

Az S14-es Silvia 1993-tól volt kapható a Japán piacon, követve az előd nagy sikerét. Az S14 örökölte az S13 hajtásrendszerét, de körülötte nagy lett a változás. Nem csak az SR motorokat fejlesztették folyamatosan, a komolyabb modellek például már 5 kerékcsavaros futóművet kaptak. Később a kocsi eleje is aggresszívebb kinézetű lett, a korábbi modellek egyik legnépszerűbb átépítése ez. Az amerikai piacon azonban estek az S14 értékesítései, sajnos csak elképzeni tudjuk, mi lett volna, ha a Nissan bevezeti a turbomotorokat.

1999-ben a Nissan bemutatta az S15-öt. Az új modell örökölte az SR20-as motort, a csúcsmodell S15 Spec R azonban immár 250 lóerőt és 6 sebességes váltót jelentett. Volt még egy 200 lovas Autech verzió is, szívomotorral, Spec S néven. Sokan ezt a modellt tartják nemcsak a legszebb Silviának, hanem a legjobb stílusú japán autónak is.

Sajnálatos módon az S15 gyártását 2002-ben befejezték és azóta sincs utódja.

Számolatlanul halljuk a pletykákat, hogy új Silvia léphet porondra a Toyota-Subaru FT86 ellen és maga a Nissan is mutat néha tervezeteket. Mi meg csak várunk....

Az alacsony ár, remek karosszéria és jó motorok kombinációja segítette a Silviát a legkedveltebb tuningautó alappá mind a mai napig. Más országokban az évtized elején virágzott fel a használt kocsik piaca, köszönhetően a robbanásszerűen fejlődő drift sportágnak.

forrás: Mike Garrett / speedhunters.com

fotók: Nissan Archive

1 komment

Címkék: nissan általános s14


A bejegyzés trackback címe:

https://driftgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr421655137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

widerstand 2010.02.03. 14:09:39

Japánban ha rommá törik a drifterek egy 180SX orrát, sokan a sokkal olcsóbb Silvia S13 orrát varázsolják rá, pont az alapok egyezése miatt.
Ezeket Sil-Eightynek hívják, az Initial D sorozatban is feltűnik két drifter leányzó - Mako és Sayuki -egy ilyen kék kocsival.
kép:
2.bp.blogspot.com/_LNVXqLrgyXI/R9l8Qt6MmHI/AAAAAAAAAU4/CcI4rBX185I/s400/initial+d+extra+stage.jpg
süti beállítások módosítása